Aktuelt

Aktuelle saker og nyheter fra RISE Fire Research
12. apr 24
Ny rapport: BraTeK brannbeskyttende tekstiler
8. mar 24
Branntester for trygg luftfart
25. jan 24
Ny rapport: Feiing av ildsteder
5. jan 24
Brenner elbiler mer enn fossilbiler?
20. des 23
Ny rapport: Brannsikkerhet ved oppføring og rehabilitering av bygg

Vanntåkebeskyttelse av hangar

Det pågår et spennende prosjekt i storhallen vår i Trondheim om dagen, og det er fremdeles mulig for nye leverandører å bli med! 

Vi har siden etter sommeren jobbet med å forberede en testprosedyre og videre satt opp en storskala mock-up av et Boeing 737 fly. Det ble utlyst en konkurranse hvor tre vanntåkeleverandører skal gjennomføre slukkeforsøk som skal lede til dokumentasjon som beskriver beskyttelsen av områder i hangar som ikke kan beskyttes fra dyser i taket, dvs under flyet. Prosjektet ble i hovedsak startet for å erstatte dagens mest brukte løsning med skumbeskyttelse som ofte er utmerket til å slukke brann, men som medfører omfattende kostnader i reparasjon av fly som har vært eksponert for skummet.

På bildene kan du se hvordan det ser ut under en vanntåketest før brannen slokker (leverandør i dette tilfellet er Firenor), og hvordan det ser ut når vi kjøler ned testriggen under avbrenning av ekstra flybensin etter test.

Vi kommer mot slutten av prosjektet til å åpne for andre leverandører som ønsker å teste etter prosedyren. Det vil da kun påløpe kostnader for leie av hall og personell under testing. Leverandører vil da kunne gi tilbud på leveranse av sitt system til vår nåværende oppdragsgiver som bygger en eller flere hangarer.

For mer info, kontakt:

Robert Harley Mostad,
(+47) 92 02 55 89,
robert.mostad@risefr.no

  img_8803-3
Nedkjøling av testrigg under avbrenning av ekstra flybensin etter test.
Foto: RISE Fire Research

(info og bilder gjengitt med tillatelse)

Arkiv